Klantverhalen: Appy Days! Twee innovatieve merken vinden elkaar

We leren in de serie klantverhalen de klanten van Kalas kennen. Dat kunnen wielerclubs zijn of verenigingen maar ook vriendengroepen, evenementen of bedrijven. Service is voor al onze klanten belangrijk maar in het geval van Wouter Slotegraaf van het bedrijf Cyql was het zelfs de inspiratie om verder te denken om met Kalas tot een bijzondere samenwerking te komen. Maar eerst naar het begin. Hoe kwam voetballer Slotegraaf op de fiets terecht?

“Het is een beetje een cliché omdat je het zo vaak hoort,” lacht hij. “Net als zoveel anderen zorgde een slechte knie ervoor dat ik niet verder kon voetballen. Toen kwam de fiets in beeld. Dat was eerst nog een goedkoop model en dat gold ook voor de kleding die ik kocht. Dat kwam zelfs van een Chinese webshop. Ik merkte wel meteen het plezier en toen ik met een Garmin en een hartslagmeter ook wat dingen ging meten, werd het wat serieuzer.”

Serieus trainen

Via een ondernemersnetwerk in de provincie Friesland kwam Slotegraaf in contact met Kalas-vertegenwoordiger en oud-wielrenner René Hooghiemster.

“René maakte trainingsschema’s voor me maar hielp me ook met het uitzoeken van betere kleding. Die link was snel gemaakt natuurlijk. Hoe meer je fietst, hoe meer de details ook belangrijker worden. Dat geldt zeker ook voor de kleding. Ik rij nu in allerlei temperaturen en weersomstandigheden dankzij de kleding van Kalas die ik heb. Goede materialen zijn belangrijk op zowel de fiets als in mijn eigen bedrijf. Als je je spullen goed voor elkaar hebt, werkt het plezieriger.”

Dat bedrijf draagt de naam Freed. Het is het Friese woord voor vrijdag. In 2012 richtten Slotegraaf en zijn eveneens fietsende compagnon Jan Kooistra dit bedrijf op. De verwijzing naar de dag vrijdag komt door het ongedwongen en plezierige karakter van die laatste dag van de werkweek. Dat gevoel willen ze elke dag van de week uitdragen. Momenteel werken er 16 mensen en richt Freed zich op het bouwen van mobiele applicaties, apps dus.


De eerste eigen kleding

De wens om eigen kleding te ontwerpen kwam met twee fietsende eigenaars al gauw. Die trend werd voortgezet toen Freed een zusje kreeg in de start-up Cyql. Daar brengen Slotegraaf en Kooistra hun liefde voor het samen fietsen en hun kennis van apps bijeen.

“Vanuit mijn eigen ervaring bij onze fietsclub TFC Surhuisterveen zag ik dat de communicatie wel wat beter kon. Zoals vele fietsclubs gebruikten we whatsapp. Als van de 150 leden er dan vier wilden gaan fietsen op dinsdagochtend, kregen de andere 146 leden al die berichten over het aanvangstijdtip, de route en de kledingkeuze ook allemaal te lezen. Het was allemaal erg onoverzichtelijk,” lacht Slotegraaf.

De Cyql-app

Als app-ontwikkelaar zag hij de oplossing in het creëren van een app voor fietsclubs. Dat werd Cyql.

“Mijn clubgenoten wisten wel van mijn IT-bedrijf en zo ging het balletje rollen. Ze wilden wel een app. We hebben toen een schets gemaakt van zo’n app. Toen heb ik acht willekeurige clubs benaderd. In Teams hebben we dan gekeken hoe zij dit idee vonden als een soort van klein marktonderzoek. Wij konden wel vinden dat het een goed idee was maar dat het bevestigd werd, was prettig.”

De eerste versie van Cyql werd in 2021 gelanceerd maar het idee stamt uit 2019. De uurtjes die over waren naast het werk voor de eigen klanten van Freed, gingen in deze app zitten.

“Ik ben trots op wat we hebben gemaakt,” zegt Slotegraaf opgewekt. “Cyql is eigenlijk een virtueel clubhuis waar we allemaal samen kunnen komen. Als er nu een paar leden samen willen rijden, ga je even virtueel samen aan een tafel in het clubhuis zitten. Je creëert een rit in de app en praat je in die groep samen zonder de andere leden. Je kunt natuurlijk ook de hele club aanspreken als het bijvoorbeeld om organisatorische dingen gaat. Of over het ontwerpen van de nieuwe kleding,” voegt hij lachend toe.

Verdere groei

Het gebruik van de app groeide snel doordat de NTFU, de Nederlandse Tourfiets Unie, de Cyql app aan haar leden ter beschikking stelde. De club betaalt dan een bijdrage per maand voor het gebruik.

“Het vervult echt in een behoefte. Dat heb ik zelf ervaren”, vertelt Slotegraaf. “We willen met crowdfunding verder internationaal groeien. Het idee slaat overal aan want wielrenners willen wielrennen en daarin graag ontzorgd worden.”

Het logo van Cyql is geel. Dat was iets heel anders dan de zwarte of witte kleding die Kalas al had ontworpen voor het bedrijf Freed. Tijd voor een nieuwe ontwerpsessie!

“We hebben in het bedrijf creatieve geesten die al een ontwerp hadden gemaakt. Kalas hielp ons de ideeën die we hadden in een goed ontwerp om te zetten. Het moest geel worden. Geel is de kleur van de winnaar van de Tour de France maar we maken ons geen illusies,” grapt Slotegraaf.

“Geel is lekker fel en door op te vallen als fietser, is het ook veiliger. Als bedrijf vallen we ook lekker op in dat geel en dat wekte ook interesse. Voornamelijk onze eigen fietsvrienden rijden nu in het geel maar ook de gebruikers van Cyql hebben interesse. Die gebruiken dan de Kalas webshop om kleding te kiezen en zelf af te rekenen. Dan wordt het meteen individueel thuisbezorgd. Lekker makkelijk. We geven geen advies want er is veel keuze voor allerlei budgetten en wensen. We zeggen wél dat mensen vooral een goede broek moeten nemen. Daar moet je nooit op bezuinigen.” 

De toekomst in

Er stond nu een mooie, veelgebruikte en hooggewaardeerde app en er was kleding in het geel maar daarmee was de samenwerking tussen Kalas en Cyql nog niet ten einde. Wat als ze de samenwerking konden uitbreiden? In Tabor zag Slotegraaf hoe de twee bedrijven op elkaar lijken. Dat inspireerde hem verder.

“Afgelopen winter werd ik door Kalas uitgenodigd om als gast aanwezig te zijn bij het WK veldrijden in Tsjechië. We kregen toen ook een rondleiding door de fabriek en zag ik hoe het productieproces van Kalas tot in de puntjes is geregeld. De medewerkers weken met veel passie, liefde en oog voor detail aan de producten. Dat doen wij ook.”

Dat inspireerde Slotegraaf en zijn compagnon Kooistra verder te denken om de fietssport samen nog socialer te maken en de mensen verder te ontzorgen in zowel app als kleding.

“Het chatten met fietsvrienden is nog steeds de belangrijkste en meest gebruikte functie,” vertelt Slotegraaf. “Je kunt het ontzorgen nog veel verder implementeren dan alleen het makkelijk plannen van een fietsrit. Wat als je het weerbericht aan je rit kunt koppelen? Of, als je nog wat verder denkt, wat als je dat weerbericht vertaalt in een kledingadvies. Lange broek? Body aan? Regenjack? Handschoenen mee of juist het meest luchtige zomershirt omdat het 30 graden wordt. Dat is allemaal ontzorgen en het maakt zo’n ritje voor onze gebruikers nog makkelijker te plannen. Dat is uiteindelijk waarvoor we Cyql hebben opgericht. Dat ontzorgen blijft de kern en dat is ook wat Kalas al decennia lang voor hun klanten doet. 
 

Download nu de Cyql App!
 

 

 

 

Verhalen met vergelijkbare thema's

Show more
Klantverhalen: Police Unity Tour

Klantverhalen: Police Unity Tour

custom teamwork
interview
klantverhalen

Bij Kalas hebben we een grote variëteit aan klanten. Ze hebben allemaal één ding gemeen en dat is ze allemaal hun zelf ontworpen wielerkleding willen hebben. Het gaat om individuele mensen, kleine vriendengroepen, clubs, teams, bedrijven, liefdadigheidsorganisaties en evenementen. In onze serie Klantverhalen vertellen sommigen van hen hoe wij ze hebben geholpen om hun doel te verwezenlijken en ze laten je weten waar de service van Kalas het grootste verschil maakte.

Show more
Klantverhalen: Durham University Cycling Club

Klantverhalen: Durham University Cycling Club

custom teamwork
interview
klantverhalen

Bij Kalas hebben we een grote variëteit aan klanten. Ze hebben allemaal één ding gemeen en dat is ze allemaal hun zelf ontworpen wielerkleding willen hebben. Het gaat om individuele mensen, kleine vriendengroepen, clubs, teams, bedrijven, liefdadigheidsorganisaties en evenementen. In onze serie Klantverhalen vertellen sommigen van hen hoe wij ze hebben geholpen om hun doel te verwezenlijken en ze laten je weten waar de service van Kalas het grootste verschil maakte.

Show more
Klantverhalen: Het Spaanse dorp met een passie voor wielrennen

Klantverhalen: Het Spaanse dorp met een passie voor wielrennen

custom teamwork
interview
klantverhalen

Bij Kalas hebben we een grote variëteit aan klanten. Ze hebben allemaal één ding gemeen en dat is ze allemaal hun zelf ontworpen wielerkleding willen hebben. Het gaat om individuele mensen, kleine vriendengroepen, clubs, teams, bedrijven, liefdadigheidsorganisaties en evenementen. In onze serie Klantverhalen vertellen sommigen van hen hoe wij ze hebben geholpen om hun doel te verwezenlijken en ze laten je weten waar de service van Kalas het grootste verschil maakte.

Show more
Klantverhalen: Lekker opvallend

Klantverhalen: Lekker opvallend

custom teamwork
interview
klantverhalen

Bij Kalas hebben we een grote variëteit aan klanten. Ze hebben allemaal één ding gemeen en dat is ze allemaal hun zelfontworpen wielerkleding willen hebben. Het gaat om individuele mensen, vriendengroepen, clubs, teams, bedrijven, liefdadigheidsorganisaties en evenementen. In onze serie Klantverhalen vertellen sommigen van hen hoe wij ze hebben geholpen om hun doel te verwezenlijken. Ze laten je weten waar de service van Kalas het grootste verschil maakte.

Show more
Klantverhalen: De jongens in het blauw

Klantverhalen: De jongens in het blauw

custom teamwork
interview
klantverhalen

Bij Kalas hebben we een grote variëteit aan klanten. Ze hebben allemaal één ding gemeen en dat is ze allemaal hun zelf ontworpen wielerkleding willen hebben. Het gaat om individuele mensen, kleine vriendengroepen, clubs, teams, bedrijven, liefdadigheidsorganisaties en evenementen. In onze serie Klantverhalen vertellen sommigen van hen hoe wij ze hebben geholpen om hun doel te verwezenlijken en ze laten je weten waar de service van Kalas het grootste verschil maakte.

Show more
Klantverhalen: Chasing Rainbows

Klantverhalen: Chasing Rainbows

custom teamwork
interview
klantverhalen

Bij Kalas hebben we een grote variëteit aan klanten. Ze hebben allemaal één ding gemeen en dat is ze allemaal hun zelf ontworpen wielerkleding willen hebben. Het gaat om individuele mensen, kleine vriendengroepen, clubs, teams, bedrijven, liefdadigheidsorganisaties en evenementen. In onze serie Klantverhalen vertellen sommigen van hen hoe wij ze hebben geholpen om hun doel te verwezenlijken en ze laten je weten waar de service van Kalas het grootste verschil maakte.

Show more
Klantverhalen: Kumij fietst, loop en rent

Klantverhalen: Kumij fietst, loop en rent

custom teamwork
interview
klantverhalen

Bij Kalas hebben we een grote variëteit aan klanten. Ze hebben allemaal één ding gemeen en dat is ze allemaal hun zelf ontworpen wielerkleding willen hebben. Het gaat om individuele mensen, kleine vriendengroepen, clubs, teams, bedrijven, liefdadigheidsorganisaties en evenementen. In onze serie Klantverhalen vertellen sommigen van hen hoe wij ze hebben geholpen om hun doel te verwezenlijken en ze laten je weten waar de service van Kalas het grootste verschil maakte.

Show more
Fietsen als nieuwe passie van Taťána Kuchařová

Fietsen als nieuwe passie van Taťána Kuchařová

interview
klantverhalen

De passie voor wielrennen kies je niet zelf, die kiest jou. Het zoekt je op, slokt je op en dan is het moeilijk om er weer vanaf te komen. Een van de slachtoffers van zo'n passie voor wielrennen is Miss World 2006 Taťána Kuchařová. In het voorjaar reed ze voor het eerst op een racefiets. De magie van het fietsen was er meteen voor haar. Het is inspirerend om te luisteren naar het enthousiasme waarmee deze wielrenster in de dop, die grote doelen heeft voor de sport, praat.

Show more
Comfort in het zadel; waarom wij alleen de beste zeem voor je fietsbroek bieden

Comfort in het zadel; waarom wij alleen de beste zeem voor je fietsbroek bieden

eshop
custom teamwork

De zeem behoort ongetwijfeld tot de belangrijke onderdelen, zo niet het belangrijkste deel van de fietsbroek. De kwaliteit van de zeem is cruciaal voor comfort en performance. Een goed ontworpen zeem minimaliseert de druk op gevoelige gebieden, biedt ergonomische ondersteuning en helpt blaren en schaafwonden te voorkomen. Daarom zijn al onze broeken uitgerust met een zeem van de wereldberoemde marktleider Elastic Interface. De jarenlange ervaring, de proactieve aanpak en ontwikkeling en de uitstekende materialen van dit merk garanderen kwaliteit en comfort op het zadel.

Show more
Je wielershirt zelf ontwerpen? Hoe werkt dat

Je wielershirt zelf ontwerpen? Hoe werkt dat

custom teamwork

Heb je je ooit afgevraagd hoe je je eigen wielershirt kunt ontwerpen? Het is echt heel makkelijk om allerlei gepersonaliseerde sportkleding te maken. Kalas Sportswear is een fabrikant van custom fietskleding. We produceren al meer dan 30 jaar wielerkleding. In dit artikel leggen we uit hoe de productie van gepersonaliseerde sportkleding in zijn werk gaat. Wat is er nodig en wat zijn de verschillende stappen van het productieproces?

Show more
Nieuw in 2024 - Custom fietskleding

Nieuw in 2024 - Custom fietskleding

custom teamwork
nieuws

Wij streven er voortdurend naar om onze kleding te verbeteren om niet alleen aan de hoge eisen van het moderne wielrennen te voldoen maar ook om maximaal comfort te bieden. Voor 2024 hebben we offroad FREE RIDE- en BMX-truien aan ons assortiment toegevoegd. We hebben de collectie snelpakken uitgebreid en enkele accessoires verbeterd.

Show more
Een Fietsleven

Een Fietsleven

interview

Acht mei is historisch gezien een belangrijke dag omdat we de bevrijding van Europa vieren. Op die dag tekende Duitsland namelijk de capitulatie. Bij Kalas heeft deze datum echter nog een andere speciale betekenis. Op deze dag werd de oprichter van ons bedrijf, Čestmír Kalas, geboren. Dit jaar wordt hij 80 jaar.