Windtunnelonderzoek

Prestaties en innovatie in wielertechnologie vormen de kern van alles wat we doen bij Kalas. Onze niet-aflatende focus op onderzoek en ontwikkeling, gecombineerd met geavanceerde materiaaltechnologie, stellen ons in staat om custom wielerkleding van wereldklasse te maken, ontworpen voor snelheid. In nauwe samenwerking met onze partners leveren we support van het hoogste niveau. Zo helpen we ze aan World Tour-zeges en gouden medailles. Van ontwerpen die in de windtunnel zijn getest in de iconische fabriek in Silverstone tot geavanceerde aerodynamische stoffen. Elk Kalas product is gemaakt om atleten een beslissend concurrentievoordeel te geven.
In 2022 zijn Kalas Sportswear en het geavanceerde technologiemerk Vorteq een baanbrekende samenwerking aangegaan op het gebied van onderzoek en ontwikkeling. Het doel: 's werelds snelste wielrenners te creëren. Samen hebben we maximale winst behaald door gebruik te maken van Vorteq's gepatenteerde dubbellaagse technologie. Het resultaat is de Kalas PROJECT Collectie.
Gemaakt door Kalas, gevalideerd door Vorteq.

Testmethodologie
Alle hier gepubliceerde gegevens zijn verzameld tijdens tests in de windtunnel van de Silverstone Sports Engineering Hub in 2024 en onafhankelijk gevalideerd door ingenieurs van Vorteq. De tests werden uitgevoerd met een plastic model dat overeenkomt met een Kalas standaardmaat 3. We hebben getest in zowel de aerodynamische tijdritpositie als de klassieke wegkoerspositie boven op de remgrepen.
De kwaliteit en de hoeveelheid gegevens die we samen hebben kunnen analyseren is uitzonderlijk. We hebben deze gegevens al gebruikt om aanzienlijke verbeteringen vast te stellen voor onze klanten, waaronder Alpecin-Deceuninck. Zij profiteerden al van deze samenwerking door tijd door te brengen in de windtunnel van Silverstone waar we hun pakken hebben geoptimaliseerd voor de Tour de France.
De tests werden uitgevoerd bij verschillende windsnelheden van 40 tot 70 km/u in stappen van 5-10 km/u en onder verschillende hoeken van -8 tot +8 om de verschillende koersomstandigheden nauwkeurig weer te geven. Onze PROJECT-collectie werd in tests vergeleken met onze beste kleding. Het Brios snelpak werd bijvoorbeeld gedragen tijdens Tour de France etappezeges en gewonnen monumenten. We kunnen nu laten zien wat voor voordelen je zou kunnen ervaren als je bijvoorbeeld je Brios upgradet naar PROJECT RR, of Sonic naar PROJECT TT, de PROJECT 01 Undersleeve draagt met je Razor jersey, of wat aerodynamische accessoires toevoegt.

Enkele algemene vaststellingen die uit onze tests naar voren kwamen:
-
Het dragen van een slecht passend skinsuit kan je 1-3% CdA (coefficient of aerodynamic drag) kosten.
-
PROJECT RR Skinsuit bespaart 1,5-4 % CdA vergeleken met Brios Skinsuit
-
PROJECT RR Skinsuit bespaart 2,5-8 % CdA vergeleken met Razor jersey
-
PROJECT TT Skinsuit bespaart 4-6% CdA vergeleken met Sonic Skinsuit.
-
Het dragen van PROJECT aero sokken of overschoenen kan 3-5% CdA besparen ten opzichte van gewone schoen/sok combinaties
De PROJECT-collectie
We lanceerden het PROJECT RR (Road Race) pak samen met het PROJECT TT (Time Trial) pak. De speciale pakken voor de baan: TE (Track Endurance), TS (Track Sprint) en TO (Track Omnium) werden kort daarna aan de collectie toegevoegd. Sindsdien hebben we aerodynamische sokken, overschoenen en undersleeves aan onze PROJECT-collectie toegevoegd.
Al deze aerodynamische kledingstukken zijn ontwikkeld volgens dezelfde principes achter Vorteq's gepatenteerde dubbellaagse technologie. Ze werden gedragen door de Britse ploeg tijdens hun record medaillewinst op het super-WK van 2023 in Glasgow. Sindsdien is het gebruikt in alle grote wedstrijden.
“De PROJECT Collection laat onze toewijding zien om innovatie van Olympisch niveau te brengen aan renners overal ter wereld. Door nauwgezet te testen, geavanceerd design en een niet aflatende focus op prestaties, hebben we producten gecreëerd die voordelen op professioneel niveau bieden en toch toegankelijk en betaalbaar blijven.”
“Dit is nog maar het begin. Innovatie is de kern van alles wat we doen en we zijn vastbesloten om onze grenzen nog verder te verleggen. Ons doel is om door te gaan met het verfijnen van onze producten, het onderzoeken van nieuwe materialen en het verder ontwikkelen van technologieën om te voldoen aan de veranderende behoeften van elke rijder - of ze nu op jacht zijn naar hun volgende podiumplaats of hun volgende persoonlijke record.”
František Klouček
R&D Director
Resultaten uit de echte wereld
De PROJECT RR 1.0 is het belangrijkste wapen van Alpecin-Deceuninck in hun zoektocht naar overwinningen in monumenten en etappes in grote rondes. Jasper Philipsen heeft meerdere etappeoverwinningen behaald in de Tour de France in 2022, 2023 en 2024. Hij zegevierde ook in een spannende massasprint in Milaan-San Remo 2024.
In 2023 reed Mathieu van der Poel ook naar de overwinning in Milaan-San Remo voordat hij een gedenkwaardige 'één-twee' met ploegmaat Jasper Philipsen in Parijs-Roubaix behaalde, met toen de snelste gemiddelde snelheid ooit (46,8 km/u over 256,6 km).
In 2024 won Mathieu de Ronde van Vlaanderen, voordat hij en Jasper hun 'een-tweetje' herhaalden in Parijs-Roubaix. Deze keer reed Mathieu solo de laatste 60 kilometer, waarbij zijn PROJECT RR pak het enige was dat hem tegen de wind beschermde. Hij zette een record gemiddelde snelheid neer (47,8 km/u over 259,7 km) voor het tweede opeenvolgende jaar.

Realiseer je eigen maximal gains
Met behulp van echte windtunneltestgegevens, onafhankelijk gevalideerd door Vorteq ingenieurs, en met echte voorbeelden van prestaties, laten we zien welke winst je kunt behalen door deze kledingstukken te gebruiken in plaats van de meer traditionele opties zoals een trui en een broek.
Meer informatie over onze PROJECT-collectie vind je in ons AeroBook