Klantverhalen: Kumij fietst, loop en rent

custom teamwork
interview
klantverhalen

Bij Kalas hebben we een grote variëteit aan klanten. Ze hebben allemaal één ding gemeen en dat is ze allemaal hun zelf ontworpen wielerkleding willen hebben. Het gaat om individuele mensen, kleine vriendengroepen, clubs, teams, bedrijven, liefdadigheidsorganisaties en evenementen. In onze serie Klantverhalen vertellen sommigen van hen hoe wij ze hebben geholpen om hun doel te verwezenlijken en ze laten je weten waar de service van Kalas het grootste verschil maakte.


Vitaliteit in het hart van Kumij

 

In onze serie Kalas Customer Stories gaan we verder met een interview met de projectmanager van het Nederlandse bedrijf Kumij, die de leiding kreeg over het bestellen van fietskleding in de kleuren van het bedrijf voor een geplande gezamenlijke rit.

Vitaliteit is niet iets wat het Nederlandse bedrijf Kumij de medewerkers op zal leggen. Nee, het sportieve zit al in de directie en met hen in vele medewerkers die rennen, lopen of fietsen. Het was dus tijd dat er mooie sportkleding kwam in de kleuren van het bedrijf. Zo kwam Kalas op het pad van Kumij.

Ik kende Kalas al wel via de wielervereniging Snits dus toen we voor Kumij kleding zochten, nam ik contact op. Het mooie voor ons is dat Kalas niet alleen kleding heeft voor fietsers maar ook voor de lopers en de wandelaars binnen het bedrijf.

Het Nederlandse bedrijf Kumij organiseerde een fietstocht voor zijn medewerkers, klanten en partners. 

Voor deze teambuilding liet Kumij bijpassende fiets- en hardloopoutfits maken.

Aan het woord is Bert Mast, manager projecten bij Kumij wat staat voor KUnstofMaatschappIJ. Het is een bedrijf met een lange geschiedenis wat zich nu toelegt op het produceren van kunststof kozijnen. Met 120 medewerkers is het één van de grootste van Nederland. De medewerkers werken in de productie, op kantoor en in de sales. Kumij is een ambitieus en groeiend bedrijf en om die ambities waar te maken, zijn vitale medewerkers van groot belang.

Dat begint al in ons managementteam,” aldus Bert. “In onze directie hebben we fanatieke fietsers en hardlopers en zo gaat dat het hele bedrijf wel door. We vinden het ook leuk onze klanten mee te nemen in onze sportiviteit. In het verleden hadden we al eens een wielerclinic gedaan met een profrenner en dat hebben we vorig jaar weer nieuw leven ingeblazen, inclusief nieuwe kleding voor medewerkers en klanten.

Kumij koos onder andere voor Kalas vanwege de mogelijkheid sportkleding te leveren voor meer dan alleen de snelle, ‘strak-in-het-pak’-wielrenners. Het designteam kreeg wat aanwijzingen van directie en marketingafdeling en het ontwerpteam van Kalas ging aan de slag met de stijl en kleuren van Kumij. Er werden drie ontwerpvoorbeelden gemaakt ter beoordeling.

Ik ben zelf heel praktisch ingesteld. Ik vond de drie designs al snel goed,” lacht Bert. “Maar de afdeling marketing vond het natuurlijk wel erg belangrijk dat we exact de juiste bedrijfskleuren hadden en de goede logo’s. Eigenlijk waren we er vrij snel uit. Het door ons gekozen design werd nog wat gefinetuned zodat het helemaal in overeenkomst was met onze corporate identity.


De bedrijfsfilosofie ondersteunen, samen sporten en een goed humeur - dat zijn de doelstellingen van de Kumij-fietstocht.

 

Kalas zette vervolgens een webshop op met daarin een geselecteerde set wielerkleding bestaande uit een Elite Power Lycra fietsbroek een Elite Spinn fietsshirt.

We wilden een broek met een goede zeem. Ik ben zelf wielrenner dus ik weet hoe belangrijk dat is,” legt Bert uit. “De Endurance 3D zeem die we hebben gekozen is perfect voor de frequente gebruiker maar ook de af-en-toe fietser kan dan genieten van deze kwaliteit.

Op deze set gaf Kumij een mooie korting aan de medewerkers die meteen in de webshop verrekend kon worden.

We wilden de kleding niet gratis weggeven omdat er dan gauw verspilling ontstaat. Mensen bestellen dingen die gratis maar niet nodig zijn en die dan in een kast verdwijnen. Dat past niet in onze duurzaamheidsgedachte,” legt Bert uit.

Maar we willen wel graag beweging stimuleren en het daarom zo laagdrempelig mogelijk houden. Kalas kon de korting die we als Kumij aan het personeel geven meteen in de shop verwerken door middel van een voucher. Op deze manier konden de medewerkers zelf hun bestelling afronden en alles boven de waarde van die voucher zelf afrekenen. Wij kregen en totaalfactuur van alle vouchers. Zo hoeven we niets achteraf te verrekenen met de medewerkers. Dit ontzorgen vanuit de kant van Kalas maakt de samenwerking heel prettig voor ons.

De laatste voorbereidingen voor het vertrek komen op gang. Er is ondersteuning vanuit een teamauto voor de pechvogels. 

De deelnemers treffen ook de laatste voorbereidingen. De eindstreep halen is al een doel op zich.

Omdat iedereen andere eisen aan sportkleding stelt, kwam Kalas naar de vestiging van Kumij in Groningen voor een passessie. Kratten vol kleding werden uitgestald en de medewerkers konden op het werk tijdens werktijd passen.

Sportkleding is heel persoonlijk,” zegt Bert. “Waar de ene persoon graag een strakzittend tenue wil, wil de andere misschien een iets ruimer shirt. We konden onze medewerkers uitgebreid laten passen. Er was zeer ruime keuze voor zowel de dames als heren. Na het passen kon op een speciaal formulier worden aangegeven welke maten en welke modellen ze hadden gepast. Daarmee konden onze medewerkers naar de webshop om zelf de bestelling te doen.

Dat ging niet alleen over die geselecteerde set voor het wielrennen. Kalas had ook een selectie van kleding voor andere sporten gemaakt. Daarnaast was er een uitgebreidere selectie van wielerkleding vanuit de gehele Kalas-collectie beschikbaar om uit te kiezen.

De bestelling kon naar het huisadres verzonden worden wat voor onze vertegenwoordigers die niet vaak op kantoor zijn, erg handig was. De meeste medewerkers kozen echter voor bezorging op kantoor. Voor elke werknemer was de kleding individueel verpakt. Dat was heel prettig want het betekende dat onze receptionist niet hele dozen met kleding moest doorzoeken om setjes samen te stellen en er geen chaos ontstond. Bovendien is er geen enkele bestelling misgegaan. Alles was perfect in orde.


Een groepsfoto met dezelfde teamshirts mag je niet missen. Handen omhoog van iedereen die vandaag zin heeft in pizza!

 

Kumij bestelde niet alleen kleding voor de eigen medewerkers maar ook voor de relaties. Met een sportieve directie aan kop van het peloton werden klanten en relaties uitgenodigd voor een clinic.

Voor hen hebben we ook die set besteld in verschillende maten. Het aantal stuks dat we minimaal moesten afnemen is laag bij Kalas wat ervoor zorgde dat we niet veel te veel extra kleding moesten inkopen. En nu het design er al is, is een nieuwe bestelling een fluitje van een cent,” besluit Bert.

Inmiddels hebben de medewerkers van Kumij al een fietsseizoen kunnen genieten van de kwaliteit en het comfort van Kalas.

Ik heb al de eerste vragen gekregen voor nieuwe kleding,” lacht Bert. “Ik denk dat we de webshop binnenkort weer zullen openen. De besteltijd is met een week of zes, zeven niet heel erg lang dus zijn we straks weer klaar voor het nieuwe seizoen.

…Ieder naar zijn eigen smaak. Het ene deel neemt de lokale wegen...

....terwijl het andere deel verharde wegen in het bos zal opzoeken. 

Wanneer teambinding en werkrelaties worden versterkt in het zadel....

Het plezier van gewoon lekker fietsen is op de gezichten van alle deelnemers af te lezen.

Bert roemt niet alleen de kwaliteit van de kleding maat vooral het hele ontzorgende traject wat Kalas aan Kumij bood. Het design in eigen huis, de passessies en het individuele advies, de bestellingen via de webshop, de individuele leveringen per medewerker en de crash replacement service.

Van die laatste heb ik zelf al gebruik moeten maken. Die crash was natuurlijk niet geweldig,” zegt hij met een glimlach. “Maar de complete service die Kalas ons als Kumij heeft geboden wel. Er is niets mooier dan de collega’s samen te zien in dat mooie blauw van ons bedrijf. Ik kijk alweer uit naar mooie nieuwe tochten dit jaar,” besluit hij.

Aan het eind komt iedereen bij elkaar om ervaringen uit te wisselen onder het genot van een welverdiende versnapering.

Niet alleen wielertruien maken een gewone rit buitengewoon...  

Verhalen met vergelijkbare thema's